Minek alapján döntik el, hogy hány lapátja legyen egy ventilátornak? Hogyan befolyásolja a lapátok száma a megmozgatott levegõ mennyiségét és sebességét? A hajók víz alatti propellerei ugyanilyen elven készülnek?
1. válasz: A megmozgatott levegõ térfogata arányos a ventilátor lapátjainak felületével; a szél sebességét a lapátok szöge és sebessége szabja meg.
2. válasz: A ventilátor lapátjainak száma három fõ tényezõtõl függ: a forgatáshoz rendelkezésre álló energiától, a megmozgatandó levegõ térfogatától és elvárt sebességétõl, és a zaj korlátozásának mértékétõl.
Kevés lapáttal nagyobb hatásfokot érhetünk el, mint többel, de ha a ventilátornak kevesebb lapátja van, gyorsabban kell forognia azonos mennyiségû levegõ mozgatásához, ezért a lapátok vége nagyobb sebességet vesz fel és a ventilátor zajosabb.
Ha feltételezzük, hogy tetszõleges mennyiségû energia áll rendelkezésünkre, kevesebb lapáttal nagyobb percenkénti fordulatszámot érünk el, gyorsabban mozgatjuk a levegõt, nagyobb zajt csapunk és nagyobb hatásfokkal hûtünk.
J. R.
Rad Aviation,
Oxford
3. válasz: Minél több lapátja van a ventilátornak vagy a propellernek, annál kisebb a hatásfoka, mert minden lapát jórészt az elõzõ sodrában halad. A legnagyobb hatásfokot egyetlen lapáttal érjük el.
Az 1930-as és '40-es években, amikor nagy divat volt a repülõgépmodellek építése és röptetése, sokan (köztük én is) jól kiegyensúlyozott, egyetlen lapátból álló propellert terveztek. Ilyen propeller egy-két valódi méretû repülõgépen is megjelent.
A ventilátorokon fõleg azért használnak több lapátot, hogy csökkentsék a lapátok átmérõjét, s ennélfogva a lapátok végének sebességét és a zajt. Hajók esetében így csökkentik a forgási sebességet és a buborékképzõdés valószínûségét.
G. S.
Wolverhampton,
West Midlands