A magyar vegyipar és kémiatudomány


Szemle ... Szemle ... Szemle ...

Óriás- és kisebb cégek a világ gyógyszeriparában

A világ gyógyszeripara 1995-ben kb. 250 Mrd USD-ért értékesített gyógyhatású anyagokat; ezen belül a 10 legnagyobb világcég a következôket érte el (Me: Mrd USD):

Ciba-Geigy-Sandoz-Novartis (legújabb fúzió) 60
Merck (ugyanennyi volt a fúzió elôtti Novartisé is) 11
Hoechst 9,5
Hoffmann La Roche 7,8
Bristol-Myers Squibb 7,8
Pfizer 7,1
Smith Kline Beecham 6,6
Johnson and Johnson 6,3
Pharmacia and Upjohn 6,3

A tôkeerô és a foglalkoztatás jellemzô adatai a Ciba új fúziója esetére az alábbiak:

A nagy bázeli gyógyszer-világcégek véleménye szerint egy új eredeti gyógyszer kifejlesztésére általában 350 M USD-t kell fordítani és 10--12 év kutatási-fejlesztési-ellenôrzési-szabadalmaztatási idôtartamot szánni; a részköltségek aránya a következô (%):

kémiai kutatás 18
biológiai kutatás (aminek felét biztonsági vizsgálatokra
kell fordítani, pl. gyógyszerhatékonyság és -minôség)
27
toxikológia 6
kémiai fejlesztés 10
galenikák 5
farmakológia (gyógyszerkifejlesztés, biztonság, analitika) 4

Fentiek jelentik az elsôdleges K+F költségeket és részarányuk 72% együttesen (egyúttal ez jelenti a K+F kockázatát is).

Ezután következik a klinikai vizsgálat (ez kb. fele-fele arányban kémiai és hatástani ellenôrzés, ami 3--6 évet vesz igénybe), erre összesen a teljes kifejlesztési költségnek 20%-át kell fordítani.

Ezután következik még az eredeti új gyógyszerek tulajdonképpeni bevezetése, aminek költségarányai a következôk

szabadalmi bejegyzés 2
}szabadalmi díj 3
gyógyszer dokumentáció 3

Ilyen hallatlan szellemi és gazdasági túlerôhöz képest mit tehetnek a közepes és kisebb gyógyszercégek? Túlélésükhöz fejti ki a véleményét a Párizsban élô Gustav Lieberherr gyógyszeripari szakértô:

[Forrás: Chemische Rundschau. 49, No 11, p 2 (1996. március 15.), Europa Chemie. 1996 No 8, p 1 (1996. március 13.)]

S. Gy.


Vissza