Május 21., kedd - tizedik nap

A Ganden - Samye túra első napja

Gergővel hajnali 5-kor keltünk, hogy e-maileket írjunk, de a mocsok 0-24 óráig nyitvatartó hely be volt zárva, ugyanis reggel hétig kedvezményes saját hirdetésük szerint kedvezményes díjakat adnak :-). Ígyhát visszamentünk a Pata Hotelba, szálláshelyünkre, ahol zárt kapukat találtunk a korai órára való tekintettel. Aztán a megfelelő mennyiségű kopogtatás után végül bejutottunk és 6-kor el tudtunk indulni a Gandenba menő buszhoz.

Szépen kiértünk Gandenba, megnézegettük a kolostort, vettünk csokit, teát és rengeteg thukpát az útra, majd egy lovas társaságában nekivágtunk az útnak. Még Gandenban találkoztunk egy izraeli társasággal, két fiúval és egy lánnyal, akik a hadsereg után a szokásos módon elmentek világot látni. Az egyik fiú elvesztette, vagy ahogy ő mondta, ellopták a szemüvegét, és így komoly bajban volt az erős napsütés miatt. Azt tanácsoltuk neki, hogy az eszkimókhoz hasonlóan keskeny résen keresztül nézelődjön: pl. egy hétköznapi szemüvegre ragasszon leukót. Adunk is neki az utóbbiból. Aztán menet közben találkoztunk velük még egyszer, de aztán soha többet.

Hepu előtt kicsivel egy kedves nomád sátorba invitáltak bennünket. Életem első igazi nomád sátrát láttam. Hát, elég koszos, együtt laknak kicsit az állatokkal; a kis kecskékkel és birkákkal nagyon együtt laknak. Megkínáltak túróval (feltehetően jak túróval) és forró vízzel. Mint minden más helyi embert, őket is nagyon érdekelték a könyveink, leginkább a Lonely Planet, mert abban sok szép kép van.

Fent és balra: A völgyekben több napon keresztül nem talál az utazó állandó települést, csupán nomád családok sátrait. Jobbra: Maga a hepui híd

Hepunál átkeltünk egy patakon és nagy nehezen megszabadultunk a hepui gyerekektől, akik az útbaigazításért feltétlenül akartak kapni valamit, még elénk is álltak. Este sátratvertünk fölfelé, a hágóba menet, megfőztük az első vacsit, amit 3x2 zacsis leves jelentett, talán két otthoni és négy itt vásárolt fajta. Étkezésünk nem volt éppen nyugodalmasnak mondható, minden tíz percben felbukkant egy csoport zarándok, vagy helyi pásztor fentről a hágóból, akik előszeretettel telepedtek közénk. A ciginek nagyon örültek és hosszan nézegették LP-t. Végül a tea után már besötétedett, nem jöttek többen, úgyhogy szépen elmentünk aludni. Este esett valami...

zarándokok és pásztorok látogatják meg sátrunkat: bámulatos érzékkel éppen akkor érkezik egy kisebb csapat férfiú, mikor elkészül egy leves, vagy tészta

elozo nap kovetkezo nap terkep